Læringsmål 1
1
Jeg formulerer en konstruktionsopgave med cirkler til en given målgruppe.
2
Jeg anvender formler til beregning af cirklers vinkler, udsnit, afsnit og buer.
3
Jeg undersøger vinkler og linjer ved en cirkel og argumenterer for anvendelsen af værktøj til konstruktion af cirkler.
Læringsmål 2
1
Jeg konstruerer kugler og ellipser i GeoGebra ud fra givne betingelser.
2
Jeg foretager beregninger for kugler og ellipser.
3
Jeg undersøger og argumenterer for betydning af ændringer i figurens mål for areal, omkreds og rumfang.
Læringsmål 3
1
Jeg finder relevant matematisk information for et givent emne.
2
Jeg undersøger og præsenterer teoretikeres betydning for matematikken.
3
Jeg følger og efterprøver matematiske ræsonnementer i autentiske tekster om geometri.
Læringsmål 4
1
Jeg forklarer de platoniske legemer og konstruerer platoniske legemer i GeoGebra 3D ud fra konstruktionsopskrifter.
2
Jeg angiver ved undersøgelse i GeoGebra de platoniske legemers flader, kanter og hjørner.
3
Jeg opstiller en hypotese vedrørende legemers overfladeareal i forhold til rumfang samt undersøger og argumenterer for en hypoteses validitet.
Læringsmål 5
1
Jeg konstruerer skitser og præcise geometriske tegninger ud fra enkle konstruktionsbeskrivelser.
2
Jeg konstruerer præcise geometriske tegninger ud fra forskellige konstruktionsbeskrivelser med brug af passende hjælpemidler.
3
Jeg udarbejder konstruktionsbeskrivelser samt vurderer og vælger hjælpemidler til at fremstille forskellige geometriske konstruktioner.
Læringsmål 6
1
Jeg benytter et dynamisk geometriprogram til at foretage og undersøge forskydninger med vektorer i planen og i rummet.
2
Jeg opstiller og anvender et udtryk til beregning af længden af en sammensat vektor.
3
Jeg forklarer med faglig præcision til en særlig målgruppe, hvordan der kan arbejdes med 3D og vektorer i GeoGebra.
Læringsmål 7
1
Jeg foretager og undersøger parallelforskydninger, spejlinger og drejninger herunder med GeoGebra.
2
Jeg analyserer og kategoriserer mønstre og symmetrier i omverdenen.
3
Jeg kommunikerer og forklarer med faglig præcision til en særlig målgruppe, drejningstyper herunder i GeoGebra.